Koncepcja Pracy

KONCEPCJA PRACY

PRZEDSZKOLA PUBLICZNEGO W BRONISZACH

2017 – 2021

Podstawa prawna:

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 października 2009 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz. U. Nr 168, poz. 1324)

Statut Przedszkola Publicznego w Broniszach z 10 września 2017 roku.

Koncepcja pracy została zatwierdzona przez Radę Pedagogiczną w dniu 10 września 2017 roku.

Koncepcja pracy została opracowana przez zespół w składzie:

Magdalena Węsek – dyrektor przedszkola

Marzena Konecka – nauczyciel

Edyta Ryczywolska – nauczyciel

Małgorzata Stpiczyńska – nauczyciel

Zbigniew Wójcik – nauczyciel

Koncepcja pracy przedszkola została opracowana w oparciu o wymagania wobec edukacji przedszkolnej, stanowiące załącznik do rozporządzenia w sprawie nadzoru pedagogicznego oraz samoocenę pracy placówki dokonaną w oparciu o wnioski z nadzoru z poprzednich lat.

Nasze przedszkole jest przedszkolem otwartym na potrzeby dzieci i rodziców, promującym zdrowie, działania twórcze i rozbudzającym wiarę we własne możliwości.

WIZJA PRZEDSZKOLA

1.Przedszkole jest placówką nowoczesną, przyjazną, innowacyjną, przygotowującą dzieci do podjęcia nauki w szkole – nastawionych na osiąganie sukcesu.

2. Przedszkole umożliwia wyrównywanie szans edukacyjnych wszystkim dzieciom oraz uwzględnia w swoich działaniach potrzeby środowiska.

3. Program przedszkola ukierunkowany jest na dziecko, jego potrzeby, umożliwia mu wszechstronny rozwój osobowości.

4. Dzieci korzystają z nowoczesnych pomocy dydaktycznych, rozwijają swoje zainteresowania i zdolności, działają metodami aktywnymi.

5. Nad rozwojem dzieci czuwa wykwalifikowana, kompetentna, zaangażowana i odpowiedzialna kadra pedagogiczna, stosująca nowoczesne metody wychowania.

6. Rodzice są współautorami życia przedszkola.

MISJA PRZEDSZKOLA

1. Zapewnia dzieciom opiekę, bezpieczeństwo psychiczne i fizyczne.

2. Tworzy warunki do indywidualnego rozwoju dziecka zgodnie z jego możliwościami.

3. Organizuje sprawne funkcjonowanie organów przedszkola i zarządzania placówką.

4. Kieruje się zasadami wynikającymi z Konwencji Praw Dziecka oraz powszechnie przyjętymi normami społecznymi i moralnymi.

5. Wspiera działania wychowawcze i edukacyjne rodziców.

MODEL ABSOLWENTA PRZEDSZKOLA

Zna swój adres i miejsce swojego zamieszkania.

Utożsamia się z własnym krajem.

Wie, że jest Polakiem i Europejczykiem.

Zna symbole narodowe.

Zna tradycje i historię własnego regionu.

Wie, dlaczego należy odwiedzać miejsca Pamięci Narodowej.

Zna wybrane krajobrazy charakterystyczne dla naszego kraju.

Zna obrzędy ludowe.

Dostrzega dobro, prawdę, piękno.

Dostrzega uroki miejsca, w którym żyje.

Uczestniczy w zajęciach i zabawach z rówieśnikami i rodziną.

Wspólnie z dorosłymi, rodzeństwem i rówieśnikami włącza się do przygotowań świątecznych.

Identyfikuje się z rodziną i jej tradycjami.

Wie, kto w otoczeniu troszczy się o jego zdrowie i bezpieczeństwo.

Wie, do kogo może się zwrócić o pomoc w przypadku, gdy coś mu grozi.

Przyjmuje postawę opiekuńczą wobec osób potrzebujących pomocy.

Zna zasady zachowań prozdrowotnych.

Zna zasady zdrowego i racjonalnego odżywiania się.

Rozumie konieczność stosowania zabiegów higienicznych.

Rozumie potrzebę dbania o estetyczny wygląd.

Wie, dlaczego potrzebny jest mu ruch i pobyt na świeżym powietrzu.

Rozumie, dlaczego nie należy używać ognia, gazu oraz żadnych urządzeń bez obecności dorosłych.

Wie jak zachowywać się w miejscach publicznych.

Rozumie, że każdy ma prawo mieć odmienne zdanie na dany temat i może je wypowiedzieć ze spokojem i przekonaniem, że będzie uszanowane i odebrane w sposób tolerancyjny.

Potrafi przewidzieć skutki własnego działania zarówno dobrego jak i złego.

Potrafi podzielić się swoją wiedzą z rówieśnikami i dorosłymi.

Potrafi przyjąć krytykę innych w stosunku do własnej osoby.

Interesuje się czytaniem i pisaniem.

Rozumie i umie określić stosunki przestrzenne, czasowe oraz ilościowe.

Liczy obiekty i posługuje się liczebnikami porządkowymi.

Zna środowisko społeczne, przyrodnicze i techniczne.

Zna ciekawe zawody wykonywane dawniej i współcześnie.

Podejmuje różnorodne działania w zakresie aktywności umysłowej, werbalnej i ruchowej.

Porządkuje swoje miejsce pracy i zabawy.

Potrafi samodzielnie ubierać się i rozbierać.

Kulturalnie zachowuje się przy stole.

CELE STRATEGICZNE PRZEDSZKOLA

  • zapewnienie każdemu dziecku podmiotowego i indywidualnego traktowania, bezpiecznego, radosnego i wszechstronnego rozwoju;
  • zapewnienie poczucia bezpieczeństwa troszcząc się o zdrowie psychiczne i fizyczne dzieci;
  • respektowanie więzi rodzinnych w organizacji grup wychowawczych, co znajduje uznanie w ocenie rodziców;
  • program kształcenia i oddziaływań wychowawczych wzbogacony jest o działania innowacyjne nauczycieli, możliwości nauki języków obcych, wyrównywania szans i promocji zdrowia oraz kultywowania tradycji regionalnych;
  • oferty edukacyjne stwarzają warunki do twórczości i kształtowania u dzieci samodzielności;
  • program rozwoju przedszkola ukazuje dynamikę zmian oraz dążenie do wzrastających efektów pracy dzieci i nauczycieli;
  • jasno sformułowane cele osiągane są dzięki sprawnemu zarządzaniu i kierowaniu placówką, kompetencjom i kwalifikacjom pracowników oraz wsparciu finansowemu władz samorządowych i aktywności własnej;
  • kształcenie i doskonalenie nauczycieli prowadzone jest zgodnie z planem rozwoju przedszkola;
  • wypracowany system opiekuńczy powoduje poszerzenie zakresu pomocy pedagogicznej i psychologicznej, uwrażliwia pracowników przedszkola, rodziców na jakość żywienia dzieci, aktywność ruchową i zajęcia na powietrzu;
  • dzieci pozostające w trudnych sytuacjach losowych, znajdują pomoc dzięki dobrej współpracy dyrektora z instytucjami społecznymi;
  • przedszkole ma opracowany program współpracy ze szkołą, którego celem jest przygotowanie dzieci 6-letnich i 5-letnich do bezstresowego podejmowania obowiązków szkolnych;
  • baza lokalowa i dydaktyczna sprzyja wszechstronnemu rozwojowi dzieci i nauczycieli oraz ich współpracy;
  • wnętrza przedszkola są estetyczne i funkcjonalne.

Zadania ujęte w planie rozwoju przedszkola na lata 2017 – 2021

  • Promocja otwartości przedszkola na potrzeby dzieci i rodziców.
  • Motywowanie dzieci do wysiłku i pracy nad sobą.
  • Podejmowanie działań w zakresie kształtowania postaw prospołecznych z preferowanymi wartościami: bezpieczeństwa, twórczości, samodzielności.
  • Efektywne wychowanie z uwzględnieniem treści zawartych w podstawie programowej wychowania przedszkolnego oraz w programach pracy indywidualnej.
  • Uwzględnienie w programach i planach wychowawczo-dydaktycznych uczestnictwa w kulturze teatralnej, sztuce,  muzyce.
  • Ścisła współpraca z rodzicami jako współpartnerami w procesie edukacji i wychowania dzieci.

OCZEKIWANIA KLIENTÓW PRZEDSZKOLA

Wprowadzenie dzieci w świat wartości moralnych, wdrażanie do przestrzegania norm i zasad postępowania w celu eliminowania agresji w atmosferze zrozumienia, aprobaty w trosce o zdrowie i

bezpieczeństwo dziecka.

Promowanie placówki w środowisku poprzez prezentowanie jej dorobku i osiągnięć.

Oczekiwania dziecka

  • Odpowiednia atmosfera w przedszkolu, w grupie.
  • Dostosowanie nauczania do indywidualnych możliwości.
  • Kompetentny i miły personel.
  • Nauczyciel przyjacielem dziecka.
  • Schludny wygląd wewnętrzny budynku i otoczenia przedszkola.
  • Czystość przedszkola: sale, korytarze, łazienki na odpowiednim poziomie estetycznym i funkcjonalnym.
  • Dużo pomocy dydaktycznych.
  • Bogato wyposażony ogród przedszkolny.
  • Zapewnienie rozwoju kulturalnego – teatr, muzyka, sztuka.
  • Możliwość poznawania swojego regionu i innych – wycieczki.
  • Bogata oferta zajęć dodatkowych – możliwość rozwijania zainteresowań.
  • Zapewnienie pomocy materialnej najbiedniejszym.
  • Pomoc w trudnych sytuacjach rodzinnych i życiowych, opieka wychowawcy i psychologa.
  • Motywacja do pracy przez nauczycieli.
  • Dostrzeganie swoich postępów w nauce.
  • Partnerskie relacje nauczyciel- dziecko.
  • Przydatność wiadomości i umiejętności nabytych w przedszkolu.

Oczekiwania rodziców

  • Wykwalifikowana kadra pedagogiczna.
  • Jasno określone cele i zadania przedszkola.
  • Miła atmosfera w przedszkolu i grupie.
  • Właściwe kierowanie oraz zarządzanie pracą przedszkola.
  • Zapewnienie pracy dydaktycznej i wychowawczej na odpowiednio wysokim poziomie.
  • Sprawiedliwy system oceniania.
  • Właściwy system wartości i przekonań.
  • Schludny wygląd wewnętrzny budynku i otoczenia przedszkola, bezpieczeństwo.
  • Czystość, wyposażenie przedszkola.
  • Dobrze wyposażone sale.
  • Bogato wyposażony ogród przedszkolny.
  • Zapewnienie rozwoju kulturalnego, poprzez działania teatralne, muzyczne i obcowanie ze sztuką.
  • Organizowanie wycieczek.
  • Rozwijanie zainteresowań dzieci – bogata oferta zajęć dodatkowych.
  • Zapewnienie pomocy materialnej dzieciom.
  • Życzliwy sposób traktowania dzieci i rodziców.
  • Właściwy przepływ informacji.
  • Możliwość wpływu na najważniejsze wydarzenia w przedszkolu.

Oczekiwania nauczycieli

  • Dobre stosunki międzyludzkie.
  • Nowoczesna baza dydaktyczna.
  • Właściwa organizacja procesu wychowania i nauczania.
  • Sprawny przepływ informacji.
  • Współpraca między wszystkimi nauczycielami.
  • Właściwe kierowanie placówką.
  • Partnerskie relacje nauczyciel- dyrektor.
  • Jasny system oceniania pracy.
  • Możliwość ulepszania swojego warsztatu pracy.
  • Odpowiednia baza materialna.
  • Wsparcie rodziców i społeczności lokalnej.
  • Odpowiednie bodźce do pracy – motywowanie.
  • Dobry przepływ informacji przedszkole – dom.
  • Wspomaganie rozwoju dziecka przez rodziców.
  • Pomoc pedagogiczna w sytuacjach trudnych.

SPODZIEWANE EFEKTY

  • Przedszkole promuje pozytywne zachowania.
  • Przedszkole promuje zdrowie.
  • Dziecko zna i rozumie wartość moralne takie jak: dobro, prawda, tolerancja, przyjaźń, uczciwość, odpowiedzialność.
  • Dzieci znają normy i zasady postępowania.
  • Dzieci znają dobre maniery.
  • Dziecko wie jak należy zachować się w trudnych sytuacjach.
  • Nauczyciele i rodzice znają źródła dziecięcej agresji i sposoby jej redukowania.
  • Nauczyciele współpracują z rodzicami w zakresie realizacji oddziaływań wychowawczych.
  • W przedszkolu obowiązują jasne zasady regulujące prawa i obowiązki dzieci.

DZIAŁANIA

Nawiązywanie kontaktu z innymi osobami, współżycie w grupie.

  • Dziecko chętnie przebywa w grupie, jest koleżeńskie.
  • Nie skarży bez powodu na kolegów, jest lojalne.
  • Dzieli się tym co ma, chętnie pożycza własne rzeczy.
  • Umie zrezygnować z własnej przyjemności na korzyść innych.
  • Jest radosne, otwarte dla innych.
  • Jest tolerancyjne: łatwo przebacza i zapomina wyrządzone krzywdy.
  • Jest prawdomówne, uczciwe, szanuje cudzą własność.
  • Jest kulturalne, nie zachowuje się agresywnie, jest uspołecznione.

Podporządkowanie się regulaminowi.

  • Dziecko dba o ład i porządek w sali – odkłada zabawki na wyznaczone miejsce.
  • Używa zwrotów grzecznościowych wobec rówieśników i dorosłych.
  • Pilnie przykłada się do zajęć przedszkolnych, zgłasza się do odpowiedzi przez podniesienie ręki.
  • Jest obowiązkowe i posłuszne: sumiennie wykonuje polecenia.
  • Uznaje autorytet nauczyciela: okazuje mu swoją sympatię, jest związane z nim emocjonalnie.

Samodzielność i inicjatywa.

  • Dziecko jest aktywne, sprawne i pracowite.
  • Jest zaradne – umie poradzić sobie i rozwiązać prostą sprawę bez pomocy dorosłych.
  • Jest pomysłowe – wykazuje inicjatywę w zabawie.
  • Jest samodzielne – protestuje, gdy chce się mu narzucić własny styl pracy.
  • Jest opiekuńcze – staje w obronie kolegów potrzebujących pomocy.
  • Jest pewne siebie – chętnie bierze udział w konkursach i przedstawieniach organizowanych w przedszkolu i środowisku lokalnym.

Dbałość o zdrowie własne i innych.

  • Dziecko przestrzega normy związane z higienicznym trybem życia – nie krzyczy, mówi umiarkowanym głosem.
  • Ubiera się stosownie do pory roku.
  • Jest odpowiedzialne za bezpieczeństwo własne i kolegów.
  • Promuje zdrowy tryb życia.
  • Szanuje środowisko przyrodnicze.

Kształtowanie postaw patriotycznych.

  • Dziecko kocha swoją rodzinę.
  • Szanuje i kocha swoją „ Małą Ojczyznę ”.
  • Umie z szacunkiem odnosić się do miejsc Pamięci Narodowej.
  • Zna symbole narodowe i potrafi je uszanować.
  • Umie odpowiednio zachowywać się podczas zwiedzania miejsc Pamięci Narodowej swojego regionu.

ZADANIA NAUCZYCIELI

  • Mobilizacja dzieci do czynnego udziału w życiu przedszkola (dbałość o estetykę i wystrój sal, otoczenia przedszkolnego, współtworzenia dekoracji, udział w uroczystościach przedszkolnych, festiwalach i konkursach).
  • Rozwijanie i utrwalanie zainteresowań, zdolności i umiejętności w ramach sytuacji edukacyjnych.
  • Indywidualna praca z dzieckiem zdolnym i słabym.
  • Uczenie dbałości o bezpieczeństwo swoje i innych w różnych zajęciach i zabawach.
  • Wspieranie właściwej postawy i zachowania dzieci.
  • Dawanie przykładu wzoru osobowego.
  • Kształtowanie codziennych nawyków higieniczno – zdrowotnych.
  • Systematyczna współpraca z rodzicami – pozyskiwanie ich do ustalenia wspólnego systemu wartości, wspieranie w procesie wychowania.
  • Tworzenie kreatywnej postawy w stosunku do bieżących problemów każdego dziecka oraz całej społeczności przedszkolnej.
  • Współtworzenie zwyczajów i obyczajów przedszkolnych.
  • Współpraca z instytucjami odpowiedzialnymi za rozwój i wychowanie dzieci.
  • Współpraca ze środowiskiem lokalnym – współtworzenie imprez środowiskowych, kształtowanie poczucia przynależności Narodowej i kulturowej.

PROCES DYDAKTYCZNY

Dbanie o jakość pracy przedszkola.

Diagnozowanie poziomu wiedzy i umiejętności dzieci.

Efektywne nauczanie z uwzględnieniem treści zawartych w podstawie programowej.

  • Objęcie nadzorem pedagogicznym realizacji podstawy programowej.
  • Analiza programu i planu dydaktycznego oddziału przedszkolnego dzieci 5-6 letnich pod kątem realizacji podstawy programowej wychowania przedszkolnego, planu dnia i dziennego czasu przeznaczonego na naukę i zabawę.
  • Analiza programów nauczania, skuteczności programu w odniesieniu do wiedzy dzieci (ewaluacja).
  • Analiza programów nauczania przed dopuszczeniem do użytku w przedszkolu, pod względem zawarcia w nich całości podstawy programowej.

Atrakcyjność i efektywność zajęć.

  • Stosowanie metod nauczania, które są interesujące i nowoczesne, ułatwiają zapamiętywanie i kojarzenie podanych faktów, z wykorzystaniem nowoczesnych środków dydaktycznych (audio -wizualne, multimedialne, inne).

Podnoszenie wyników kształcenia.

  • Jak najlepsze przygotowanie dzieci do podjęcia nauki w szkole podstawowej.
  • Utrzymanie oferty zajęć dodatkowych rozwijających zainteresowania dzieci, na odpowiednim poziomie.
  • Praca z dzieckiem zdolnym.
  • Organizowanie konkursów wewnątrz i między przedszkolnych.
  • Ciągłe wzbogacanie bazy dydaktycznej w nowe pomoce.
  • Wspieranie nowatorstwa pedagogicznego np. autorskich programów nauczania, innowacji pedagogicznych.
  • Dobra, wykwalifikowana kadra pedagogiczna.

Wyrównanie szans edukacyjnych dzieci.

  • Współpraca z poradnią psychologiczno pedagogiczną.
  • Praca z dzieckiem słabszym – organizowanie zajęć dodatkowych np. zajęcia wyrównawcze, terapia pedagogiczna, logopedia.

Badanie efektów kształcenia.

  • Badanie wyników nauczania zgodnie z harmonogramem.
  • Formułowanie wniosków, ujęcie i realizacja wniosków w planach pracy dydaktycznej.
  • Badanie losów absolwentów.

DZIAŁANIA WYCHOWAWCZE I OPIEKUŃCZE

Rozwijanie u dzieci postaw patriotycznych, prozdrowotnych, proekologicznych, proeuropejskich, uzupełnianie braków kulturowych dzieci pochodzących z różnych środowisk.

Pedagogizacja rodziców.

  • Zwracanie szczególnej uwagi nauczycieli i pedagogów na kontakty z rodziną i lokalnym środowiskiem wychowanka.
  • Wczesne rozpoznawanie problemów rodzinnych wychowanków i jak najszybsza pomoc.
  • Zwrócenie uwagi na rodziców, którzy uważają, że nie mają wpływu na życie i zachowanie dziecka – pomoc pedagogów i wychowawcy.
  • Ścisła współpraca wychowawca- rodzic.

Rozwijanie poczucia dumy ze swojego przedszkola i zaangażowanie całej społeczności w kształtowanie jego oblicza.

  • Kultywowanie tradycji przedszkola.
  • Organizowanie Dni Otwartych.
  • Promowanie przedszkola: wprowadzenie logo, akcji informacyjnych.

Zacieśnienie współpracy z rodzicami na zasadzie partnerskiej.

  • Udział rodziców w życiu placówki poprzez Radę Rodziców.
  • Współpraca nauczycieli i rodziców w zakresie procesu kształcenia, wychowania.
  • Sprawniejszy przepływ informacji przedszkole – dom.
  • Większy udział rodziców w życiu przedszkola i grupy – imprezy środowiskowe, uroczystości, wycieczki.

INWESTYCJE, REMONTY I SPOSOBY POZYSKIWANIA ŚRODKÓW POZABUDŻETOWYCH

Sposoby pozyskiwania środków pozabudżetowych.

  • Pozyskiwanie sponsorów w lokalnym środowisku.
  • Organizowanie imprez środowiskowych np. festynów, gier i zabaw.

ORGANIZACJA PRACY PRZEDSZKOLA

Właściwa praca Rady Pedagogicznej zgodnie z jej kompetencjami.

Udział nauczycieli w WDN.