KONCEPCJA PRACY
PRZEDSZKOLA PUBLICZNEGO W BRONISZACH
2017 – 2021
Podstawa prawna:
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 października 2009 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz. U. Nr 168, poz. 1324)
Statut Przedszkola Publicznego w Broniszach z 10 września 2017 roku.
Koncepcja pracy została zatwierdzona przez Radę Pedagogiczną w dniu 10 września 2017 roku.
Koncepcja pracy została opracowana przez zespół w składzie:
Magdalena Węsek – dyrektor przedszkola
Marzena Konecka – nauczyciel
Edyta Ryczywolska – nauczyciel
Małgorzata Stpiczyńska – nauczyciel
Zbigniew Wójcik – nauczyciel
Koncepcja pracy przedszkola została opracowana w oparciu o wymagania wobec edukacji przedszkolnej, stanowiące załącznik do rozporządzenia w sprawie nadzoru pedagogicznego oraz samoocenę pracy placówki dokonaną w oparciu o wnioski z nadzoru z poprzednich lat.
Nasze przedszkole jest przedszkolem otwartym na potrzeby dzieci i rodziców, promującym zdrowie, działania twórcze i rozbudzającym wiarę we własne możliwości.
WIZJA PRZEDSZKOLA
1.Przedszkole jest placówką nowoczesną, przyjazną, innowacyjną, przygotowującą dzieci do podjęcia nauki w szkole – nastawionych na osiąganie sukcesu.
2. Przedszkole umożliwia wyrównywanie szans edukacyjnych wszystkim dzieciom oraz uwzględnia w swoich działaniach potrzeby środowiska.
3. Program przedszkola ukierunkowany jest na dziecko, jego potrzeby, umożliwia mu wszechstronny rozwój osobowości.
4. Dzieci korzystają z nowoczesnych pomocy dydaktycznych, rozwijają swoje zainteresowania i zdolności, działają metodami aktywnymi.
5. Nad rozwojem dzieci czuwa wykwalifikowana, kompetentna, zaangażowana i odpowiedzialna kadra pedagogiczna, stosująca nowoczesne metody wychowania.
6. Rodzice są współautorami życia przedszkola.
MISJA PRZEDSZKOLA
1. Zapewnia dzieciom opiekę, bezpieczeństwo psychiczne i fizyczne.
2. Tworzy warunki do indywidualnego rozwoju dziecka zgodnie z jego możliwościami.
3. Organizuje sprawne funkcjonowanie organów przedszkola i zarządzania placówką.
4. Kieruje się zasadami wynikającymi z Konwencji Praw Dziecka oraz powszechnie przyjętymi normami społecznymi i moralnymi.
5. Wspiera działania wychowawcze i edukacyjne rodziców.
MODEL ABSOLWENTA PRZEDSZKOLA
Zna swój adres i miejsce swojego zamieszkania.
Utożsamia się z własnym krajem.
Wie, że jest Polakiem i Europejczykiem.
Zna symbole narodowe.
Zna tradycje i historię własnego regionu.
Wie, dlaczego należy odwiedzać miejsca Pamięci Narodowej.
Zna wybrane krajobrazy charakterystyczne dla naszego kraju.
Zna obrzędy ludowe.
Dostrzega dobro, prawdę, piękno.
Dostrzega uroki miejsca, w którym żyje.
Uczestniczy w zajęciach i zabawach z rówieśnikami i rodziną.
Wspólnie z dorosłymi, rodzeństwem i rówieśnikami włącza się do przygotowań świątecznych.
Identyfikuje się z rodziną i jej tradycjami.
Wie, kto w otoczeniu troszczy się o jego zdrowie i bezpieczeństwo.
Wie, do kogo może się zwrócić o pomoc w przypadku, gdy coś mu grozi.
Przyjmuje postawę opiekuńczą wobec osób potrzebujących pomocy.
Zna zasady zachowań prozdrowotnych.
Zna zasady zdrowego i racjonalnego odżywiania się.
Rozumie konieczność stosowania zabiegów higienicznych.
Rozumie potrzebę dbania o estetyczny wygląd.
Wie, dlaczego potrzebny jest mu ruch i pobyt na świeżym powietrzu.
Rozumie, dlaczego nie należy używać ognia, gazu oraz żadnych urządzeń bez obecności dorosłych.
Wie jak zachowywać się w miejscach publicznych.
Rozumie, że każdy ma prawo mieć odmienne zdanie na dany temat i może je wypowiedzieć ze spokojem i przekonaniem, że będzie uszanowane i odebrane w sposób tolerancyjny.
Potrafi przewidzieć skutki własnego działania zarówno dobrego jak i złego.
Potrafi podzielić się swoją wiedzą z rówieśnikami i dorosłymi.
Potrafi przyjąć krytykę innych w stosunku do własnej osoby.
Interesuje się czytaniem i pisaniem.
Rozumie i umie określić stosunki przestrzenne, czasowe oraz ilościowe.
Liczy obiekty i posługuje się liczebnikami porządkowymi.
Zna środowisko społeczne, przyrodnicze i techniczne.
Zna ciekawe zawody wykonywane dawniej i współcześnie.
Podejmuje różnorodne działania w zakresie aktywności umysłowej, werbalnej i ruchowej.
Porządkuje swoje miejsce pracy i zabawy.
Potrafi samodzielnie ubierać się i rozbierać.
Kulturalnie zachowuje się przy stole.
CELE STRATEGICZNE PRZEDSZKOLA
- zapewnienie każdemu dziecku podmiotowego i indywidualnego traktowania, bezpiecznego, radosnego i wszechstronnego rozwoju;
- zapewnienie poczucia bezpieczeństwa troszcząc się o zdrowie psychiczne i fizyczne dzieci;
- respektowanie więzi rodzinnych w organizacji grup wychowawczych, co znajduje uznanie w ocenie rodziców;
- program kształcenia i oddziaływań wychowawczych wzbogacony jest o działania innowacyjne nauczycieli, możliwości nauki języków obcych, wyrównywania szans i promocji zdrowia oraz kultywowania tradycji regionalnych;
- oferty edukacyjne stwarzają warunki do twórczości i kształtowania u dzieci samodzielności;
- program rozwoju przedszkola ukazuje dynamikę zmian oraz dążenie do wzrastających efektów pracy dzieci i nauczycieli;
- jasno sformułowane cele osiągane są dzięki sprawnemu zarządzaniu i kierowaniu placówką, kompetencjom i kwalifikacjom pracowników oraz wsparciu finansowemu władz samorządowych i aktywności własnej;
- kształcenie i doskonalenie nauczycieli prowadzone jest zgodnie z planem rozwoju przedszkola;
- wypracowany system opiekuńczy powoduje poszerzenie zakresu pomocy pedagogicznej i psychologicznej, uwrażliwia pracowników przedszkola, rodziców na jakość żywienia dzieci, aktywność ruchową i zajęcia na powietrzu;
- dzieci pozostające w trudnych sytuacjach losowych, znajdują pomoc dzięki dobrej współpracy dyrektora z instytucjami społecznymi;
- przedszkole ma opracowany program współpracy ze szkołą, którego celem jest przygotowanie dzieci 6-letnich i 5-letnich do bezstresowego podejmowania obowiązków szkolnych;
- baza lokalowa i dydaktyczna sprzyja wszechstronnemu rozwojowi dzieci i nauczycieli oraz ich współpracy;
- wnętrza przedszkola są estetyczne i funkcjonalne.
Zadania ujęte w planie rozwoju przedszkola na lata 2017 – 2021
- Promocja otwartości przedszkola na potrzeby dzieci i rodziców.
- Motywowanie dzieci do wysiłku i pracy nad sobą.
- Podejmowanie działań w zakresie kształtowania postaw prospołecznych z preferowanymi wartościami: bezpieczeństwa, twórczości, samodzielności.
- Efektywne wychowanie z uwzględnieniem treści zawartych w podstawie programowej wychowania przedszkolnego oraz w programach pracy indywidualnej.
- Uwzględnienie w programach i planach wychowawczo-dydaktycznych uczestnictwa w kulturze teatralnej, sztuce, muzyce.
- Ścisła współpraca z rodzicami jako współpartnerami w procesie edukacji i wychowania dzieci.
OCZEKIWANIA KLIENTÓW PRZEDSZKOLA
Wprowadzenie dzieci w świat wartości moralnych, wdrażanie do przestrzegania norm i zasad postępowania w celu eliminowania agresji w atmosferze zrozumienia, aprobaty w trosce o zdrowie i
bezpieczeństwo dziecka.
Promowanie placówki w środowisku poprzez prezentowanie jej dorobku i osiągnięć.
Oczekiwania dziecka
- Odpowiednia atmosfera w przedszkolu, w grupie.
- Dostosowanie nauczania do indywidualnych możliwości.
- Kompetentny i miły personel.
- Nauczyciel przyjacielem dziecka.
- Schludny wygląd wewnętrzny budynku i otoczenia przedszkola.
- Czystość przedszkola: sale, korytarze, łazienki na odpowiednim poziomie estetycznym i funkcjonalnym.
- Dużo pomocy dydaktycznych.
- Bogato wyposażony ogród przedszkolny.
- Zapewnienie rozwoju kulturalnego – teatr, muzyka, sztuka.
- Możliwość poznawania swojego regionu i innych – wycieczki.
- Bogata oferta zajęć dodatkowych – możliwość rozwijania zainteresowań.
- Zapewnienie pomocy materialnej najbiedniejszym.
- Pomoc w trudnych sytuacjach rodzinnych i życiowych, opieka wychowawcy i psychologa.
- Motywacja do pracy przez nauczycieli.
- Dostrzeganie swoich postępów w nauce.
- Partnerskie relacje nauczyciel- dziecko.
- Przydatność wiadomości i umiejętności nabytych w przedszkolu.
Oczekiwania rodziców
- Wykwalifikowana kadra pedagogiczna.
- Jasno określone cele i zadania przedszkola.
- Miła atmosfera w przedszkolu i grupie.
- Właściwe kierowanie oraz zarządzanie pracą przedszkola.
- Zapewnienie pracy dydaktycznej i wychowawczej na odpowiednio wysokim poziomie.
- Sprawiedliwy system oceniania.
- Właściwy system wartości i przekonań.
- Schludny wygląd wewnętrzny budynku i otoczenia przedszkola, bezpieczeństwo.
- Czystość, wyposażenie przedszkola.
- Dobrze wyposażone sale.
- Bogato wyposażony ogród przedszkolny.
- Zapewnienie rozwoju kulturalnego, poprzez działania teatralne, muzyczne i obcowanie ze sztuką.
- Organizowanie wycieczek.
- Rozwijanie zainteresowań dzieci – bogata oferta zajęć dodatkowych.
- Zapewnienie pomocy materialnej dzieciom.
- Życzliwy sposób traktowania dzieci i rodziców.
- Właściwy przepływ informacji.
- Możliwość wpływu na najważniejsze wydarzenia w przedszkolu.
Oczekiwania nauczycieli
- Dobre stosunki międzyludzkie.
- Nowoczesna baza dydaktyczna.
- Właściwa organizacja procesu wychowania i nauczania.
- Sprawny przepływ informacji.
- Współpraca między wszystkimi nauczycielami.
- Właściwe kierowanie placówką.
- Partnerskie relacje nauczyciel- dyrektor.
- Jasny system oceniania pracy.
- Możliwość ulepszania swojego warsztatu pracy.
- Odpowiednia baza materialna.
- Wsparcie rodziców i społeczności lokalnej.
- Odpowiednie bodźce do pracy – motywowanie.
- Dobry przepływ informacji przedszkole – dom.
- Wspomaganie rozwoju dziecka przez rodziców.
- Pomoc pedagogiczna w sytuacjach trudnych.
SPODZIEWANE EFEKTY
- Przedszkole promuje pozytywne zachowania.
- Przedszkole promuje zdrowie.
- Dziecko zna i rozumie wartość moralne takie jak: dobro, prawda, tolerancja, przyjaźń, uczciwość, odpowiedzialność.
- Dzieci znają normy i zasady postępowania.
- Dzieci znają dobre maniery.
- Dziecko wie jak należy zachować się w trudnych sytuacjach.
- Nauczyciele i rodzice znają źródła dziecięcej agresji i sposoby jej redukowania.
- Nauczyciele współpracują z rodzicami w zakresie realizacji oddziaływań wychowawczych.
- W przedszkolu obowiązują jasne zasady regulujące prawa i obowiązki dzieci.
DZIAŁANIA
Nawiązywanie kontaktu z innymi osobami, współżycie w grupie.
- Dziecko chętnie przebywa w grupie, jest koleżeńskie.
- Nie skarży bez powodu na kolegów, jest lojalne.
- Dzieli się tym co ma, chętnie pożycza własne rzeczy.
- Umie zrezygnować z własnej przyjemności na korzyść innych.
- Jest radosne, otwarte dla innych.
- Jest tolerancyjne: łatwo przebacza i zapomina wyrządzone krzywdy.
- Jest prawdomówne, uczciwe, szanuje cudzą własność.
- Jest kulturalne, nie zachowuje się agresywnie, jest uspołecznione.
Podporządkowanie się regulaminowi.
- Dziecko dba o ład i porządek w sali – odkłada zabawki na wyznaczone miejsce.
- Używa zwrotów grzecznościowych wobec rówieśników i dorosłych.
- Pilnie przykłada się do zajęć przedszkolnych, zgłasza się do odpowiedzi przez podniesienie ręki.
- Jest obowiązkowe i posłuszne: sumiennie wykonuje polecenia.
- Uznaje autorytet nauczyciela: okazuje mu swoją sympatię, jest związane z nim emocjonalnie.
Samodzielność i inicjatywa.
- Dziecko jest aktywne, sprawne i pracowite.
- Jest zaradne – umie poradzić sobie i rozwiązać prostą sprawę bez pomocy dorosłych.
- Jest pomysłowe – wykazuje inicjatywę w zabawie.
- Jest samodzielne – protestuje, gdy chce się mu narzucić własny styl pracy.
- Jest opiekuńcze – staje w obronie kolegów potrzebujących pomocy.
- Jest pewne siebie – chętnie bierze udział w konkursach i przedstawieniach organizowanych w przedszkolu i środowisku lokalnym.
Dbałość o zdrowie własne i innych.
- Dziecko przestrzega normy związane z higienicznym trybem życia – nie krzyczy, mówi umiarkowanym głosem.
- Ubiera się stosownie do pory roku.
- Jest odpowiedzialne za bezpieczeństwo własne i kolegów.
- Promuje zdrowy tryb życia.
- Szanuje środowisko przyrodnicze.
Kształtowanie postaw patriotycznych.
- Dziecko kocha swoją rodzinę.
- Szanuje i kocha swoją „ Małą Ojczyznę ”.
- Umie z szacunkiem odnosić się do miejsc Pamięci Narodowej.
- Zna symbole narodowe i potrafi je uszanować.
- Umie odpowiednio zachowywać się podczas zwiedzania miejsc Pamięci Narodowej swojego regionu.
ZADANIA NAUCZYCIELI
- Mobilizacja dzieci do czynnego udziału w życiu przedszkola (dbałość o estetykę i wystrój sal, otoczenia przedszkolnego, współtworzenia dekoracji, udział w uroczystościach przedszkolnych, festiwalach i konkursach).
- Rozwijanie i utrwalanie zainteresowań, zdolności i umiejętności w ramach sytuacji edukacyjnych.
- Indywidualna praca z dzieckiem zdolnym i słabym.
- Uczenie dbałości o bezpieczeństwo swoje i innych w różnych zajęciach i zabawach.
- Wspieranie właściwej postawy i zachowania dzieci.
- Dawanie przykładu wzoru osobowego.
- Kształtowanie codziennych nawyków higieniczno – zdrowotnych.
- Systematyczna współpraca z rodzicami – pozyskiwanie ich do ustalenia wspólnego systemu wartości, wspieranie w procesie wychowania.
- Tworzenie kreatywnej postawy w stosunku do bieżących problemów każdego dziecka oraz całej społeczności przedszkolnej.
- Współtworzenie zwyczajów i obyczajów przedszkolnych.
- Współpraca z instytucjami odpowiedzialnymi za rozwój i wychowanie dzieci.
- Współpraca ze środowiskiem lokalnym – współtworzenie imprez środowiskowych, kształtowanie poczucia przynależności Narodowej i kulturowej.
PROCES DYDAKTYCZNY
Dbanie o jakość pracy przedszkola.
Diagnozowanie poziomu wiedzy i umiejętności dzieci.
Efektywne nauczanie z uwzględnieniem treści zawartych w podstawie programowej.
- Objęcie nadzorem pedagogicznym realizacji podstawy programowej.
- Analiza programu i planu dydaktycznego oddziału przedszkolnego dzieci 5-6 letnich pod kątem realizacji podstawy programowej wychowania przedszkolnego, planu dnia i dziennego czasu przeznaczonego na naukę i zabawę.
- Analiza programów nauczania, skuteczności programu w odniesieniu do wiedzy dzieci (ewaluacja).
- Analiza programów nauczania przed dopuszczeniem do użytku w przedszkolu, pod względem zawarcia w nich całości podstawy programowej.
Atrakcyjność i efektywność zajęć.
- Stosowanie metod nauczania, które są interesujące i nowoczesne, ułatwiają zapamiętywanie i kojarzenie podanych faktów, z wykorzystaniem nowoczesnych środków dydaktycznych (audio -wizualne, multimedialne, inne).
Podnoszenie wyników kształcenia.
- Jak najlepsze przygotowanie dzieci do podjęcia nauki w szkole podstawowej.
- Utrzymanie oferty zajęć dodatkowych rozwijających zainteresowania dzieci, na odpowiednim poziomie.
- Praca z dzieckiem zdolnym.
- Organizowanie konkursów wewnątrz i między przedszkolnych.
- Ciągłe wzbogacanie bazy dydaktycznej w nowe pomoce.
- Wspieranie nowatorstwa pedagogicznego np. autorskich programów nauczania, innowacji pedagogicznych.
- Dobra, wykwalifikowana kadra pedagogiczna.
Wyrównanie szans edukacyjnych dzieci.
- Współpraca z poradnią psychologiczno pedagogiczną.
- Praca z dzieckiem słabszym – organizowanie zajęć dodatkowych np. zajęcia wyrównawcze, terapia pedagogiczna, logopedia.
Badanie efektów kształcenia.
- Badanie wyników nauczania zgodnie z harmonogramem.
- Formułowanie wniosków, ujęcie i realizacja wniosków w planach pracy dydaktycznej.
- Badanie losów absolwentów.
DZIAŁANIA WYCHOWAWCZE I OPIEKUŃCZE
Rozwijanie u dzieci postaw patriotycznych, prozdrowotnych, proekologicznych, proeuropejskich, uzupełnianie braków kulturowych dzieci pochodzących z różnych środowisk.
Pedagogizacja rodziców.
- Zwracanie szczególnej uwagi nauczycieli i pedagogów na kontakty z rodziną i lokalnym środowiskiem wychowanka.
- Wczesne rozpoznawanie problemów rodzinnych wychowanków i jak najszybsza pomoc.
- Zwrócenie uwagi na rodziców, którzy uważają, że nie mają wpływu na życie i zachowanie dziecka – pomoc pedagogów i wychowawcy.
- Ścisła współpraca wychowawca- rodzic.
Rozwijanie poczucia dumy ze swojego przedszkola i zaangażowanie całej społeczności w kształtowanie jego oblicza.
- Kultywowanie tradycji przedszkola.
- Organizowanie Dni Otwartych.
- Promowanie przedszkola: wprowadzenie logo, akcji informacyjnych.
Zacieśnienie współpracy z rodzicami na zasadzie partnerskiej.
- Udział rodziców w życiu placówki poprzez Radę Rodziców.
- Współpraca nauczycieli i rodziców w zakresie procesu kształcenia, wychowania.
- Sprawniejszy przepływ informacji przedszkole – dom.
- Większy udział rodziców w życiu przedszkola i grupy – imprezy środowiskowe, uroczystości, wycieczki.
INWESTYCJE, REMONTY I SPOSOBY POZYSKIWANIA ŚRODKÓW POZABUDŻETOWYCH
Sposoby pozyskiwania środków pozabudżetowych.
- Pozyskiwanie sponsorów w lokalnym środowisku.
- Organizowanie imprez środowiskowych np. festynów, gier i zabaw.
ORGANIZACJA PRACY PRZEDSZKOLA
Właściwa praca Rady Pedagogicznej zgodnie z jej kompetencjami.
Udział nauczycieli w WDN.