Statut Przedszkola

STATUT

PRZEDSZKOLA  PUBLICZNEGO

w  BRONISZACH

 

Tekst  jednolity 

Uchwała Rady Pedagogicznej

Przedszkola Publicznego w Broniszach

z dnia 22 listopada 2017 r.

Statut został opracowany w oparciu o następujące akty prawne:

  1. Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 60 ze zm.).
  2. Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 59 ze zm.).
  3. Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz.U. z 2016 r. poz. 1943 ze zm.).
  4. Ustawa z dnia 26 stycznia 1982r.- ,, Karta Nauczyciela” (Dz.U. z 2006 r., nr 97, poz. 674 ze zm.).
  5. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz.U. z 2017 r. poz. 356).
  6. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 17 marca 2017 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli (Dz. U. z 2017 r. poz.649).
  7. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz.U z 2017 r. poz. 1658).
  8. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie wymagań wobec szkół i placówek (Dz.U z 2017 r. poz. 1611).

ROZDZIAŁ I

POSTANOWIENIA OGÓLNE

§ 1.

  1. Nazwa Przedszkola brzmi: Przedszkole Publiczne w Broniszach.
  2. Siedziba Przedszkola znajduje się w Broniszach, przy ulicy Kwiatowej 13, w gminie Ożarów Mazowiecki.
  3. Nazwa Przedszkola jest używana w pełnym brzmieniu.

 

§ 2.

1. Organem prowadzącym Przedszkole jest Gmina Ożarów Mazowiecki.

2. Siedzibą Gminy jest Urząd Miejski w Ożarowie Mazowiecki ul. Kolejowa 2.

 

§ 3.

Ilekroć w dalszej części statutu jest mowa o:

  1. Przedszkolu – należy przez to rozumieć Przedszkole Publiczne w Broniszach.
  2. Organie prowadzącym – należy przez to rozumieć Gminę Ożarów Mazowiecki.
  3. Organie sprawującym nadzór pedagogiczny – należy przez to rozumieć Mazowiecki Kurator Oświaty.

§ 4.
Przedszkole używa podłużnej, kauczukowej, urzędowej pieczęci w pełnym brzmieniu:
 

PRZEDSZKOLE PUBLICZNE

w BRONISZACH

ul. Kwiatowa 13, 05 – 850 Ożarów Mazowiecki

Rego: 013003882

NIP: 118 – 17 – 67 – 526

oraz posługuje się pieczęcią metalową okrągłą z godłem i napisem
w otoku:

PRZEDSZKOLE PUBLICZNE W BRONISZACH

 

ROZDZIAŁ II

CELE I ZADANIA PRZEDSZKOLA

§ 5.

Przedszkole realizuje cele i zadania określone w przepisach prawa, dążąc w szczególności do:

  1. Wspomagania indywidualnego rozwoju każdego dziecka.
  2. Udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
  3. Zapewnienia opieki dzieciom przebywającym w czasie zajęć w przedszkolu oraz w czasie zajęć poza przedszkolem.
  4. Wspierania aktywności dziecka podnoszącej poziom integracji sensorycznej i umiejętności korzystania z rozwijających się procesów poznawczych.
  5. Organizowania opieki nad dziećmi niepełnosprawnymi.
  6. Zapewnienia prawidłowej organizacji warunków sprzyjających nabywanie przez dzieci doświadczeń, które umożliwią im ciągłość procesów adaptacji oraz pomoc dzieciom rozwijającym się  w sposób nieharmonijny, wolniejszy lub przyśpieszony.
  7. Umożliwienia dzieciom podtrzymywanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej.
  8. Zapewnienia bezpieczeństwa oraz zasad promocji i ochrony zdrowia.
  9. Tworzenia sytuacji sprzyjających rozwojowi nawyków i zachowań prowadzących do samodzielności, dbania o zdrowie, sprawność ruchową i bezpieczeństwo, w tym bezpieczeństwo w ruchu drogowym.
  10. Wspomagania dzieci w rozwijaniu uzdolnień oraz kształtowaniu czynności intelektualnych potrzebnych im w codziennych sytuacjach  i w dalszej edukacji.
  11. Budowania systemu wartości, w tym wychowaniu dzieci tak, żeby lepiej orientowały się w tym, co jest dobre, a co złe.
  12. Kształtowania u dzieci odporności emocjonalnej, koniecznej w nowych
    i trudnych sytuacjach, w tym także do łagodnego znoszenia stresów
    i porażek.
  13. Rozwijania u dzieci umiejętności społecznych, które są niezbędne
    w poprawnych relacjach z dziećmi i dorosłymi.
  14. Tworzenia warunków sprzyjających wspólnej i zgodnej zabawie oraz
    nauce dzieci o zróżnicowanych możliwościach fizycznych i intelektualnych.
  15. Troski o zdrowie dzieci i ich sprawność fizyczną poprzez zachęcanie
    do uczestnictwa w zabawach i grach sportowych.
  16. Budowania dziecięcej wiedzy o świecie społecznym, przyrodniczym
    i technicznym oraz rozwijaniu umiejętności prezentowania swoich przemyśleń w sposób zrozumiały dla innych.
  17. Wprowadzania dzieci w świat wartości estetycznych i rozwijanie umiejętności wypowiadania się poprzez muzykę, małe formy teatralne oraz sztuki plastyczne.
  18. Kształtowania u dzieci poczucia przynależności społecznej (do rodziny, grupy rówieśniczej i wspólnoty narodowej) oraz postawy patriotycznej.
  19. Zapewnienia dzieciom lepszych szans edukacyjnych poprzez wspieranie ich ciekawości, aktywności i samodzielności, a także kształtowanie tych wiadomości i umiejętności, które są ważne w edukacji szkolnej.
  20. Systematycznego wspieranie rozwoju mechanizmów  uczenia się dziecka, prowadzące do osiągnięcia przez nie poziomu umożliwiającego podjęcie nauki w szkole.
  21. Współdziałania z rodzicami, różnymi środowiskami i instytucjami, uznanymi przez rodziców za źródło istotnych wartości, na rzecz tworzenia warunków umożliwiających rozwój tożsamości dziecka.
  22. Przygotowania dzieci do posługiwania się językiem obcym nowożytnym poprzez rozbudzanie ich świadomości językowej i wrażliwości kulturowej oraz budowanie pozytywnej motywacji do nauki języków obcych na dalszych etapach edukacyjnych.

§ 6.
Realizacja celów następuje poprzez:

  1. Kształtowanie umiejętności społecznych dzieci: porozumiewanie się  z dorosłymi i dziećmi, zgodne funkcjonowanie w zabawie i w sytuacjach zadaniowych.
  2. Kształtowanie czynności samoobsługowych, nawyków higienicznych i kulturalnych: wdrażanie dzieci do utrzymania ładu i porządku.
  3. Wspomaganie rozwoju mowy dziecka oraz innych umiejętności komunikacyjnych dzieci.
  4. Wspieranie dzieci w rozwijaniu czynności intelektualnych, które stosują w poznaniu i rozumieniu siebie i swojego otoczenia.
  5. Wychowanie zdrowotne i kształtowanie sprawności fizycznej dzieci.
  6. Wdrażanie dzieci do dbałości o bezpieczeństwo własne oraz innych.
  7. Wychowanie przez sztukę – dziecko widzem i aktorem.
  8. Wychowanie przez sztukę – muzyka: różne formy aktywności muzyczno – ruchowej (śpiew, gra, taniec).
  9. Wychowanie przez sztukę – różne formy plastyczne.
  10. Wspomaganie rozwoju intelektualnego dzieci przez zabawy konstrukcyjne, budzenie zainteresowań technicznych.
  11. Pomaganie dzieciom w rozumieniu istoty zjawisk atmosferycznych i w unikaniu zagrożeń.
  12. Wychowanie dla poszanowania roślin i zwierząt.
  13. Wspomaganie rozwoju intelektualnego dzieci wraz z edukacją matematyczną.
  14. Tworzenie warunków do doświadczeń językowych i komunikacyjnych w zakresie reprezentatywnej i komunikatywnej funkcji języka (ze szczególnym uwzględnieniem nabywania umiejętności czytania).
  15. Wychowanie rodzinne, obywatelskie i patriotyczne.
  16. Przygotowanie dzieci do posługiwania się językiem obcym nowożytnym.

ROZDZIAŁ III

ORGANY PRZEDSZKOLA I ICH KOMPETENCJE

§ 7.

Organami Przedszkola są:

  1. Dyrektor Przedszkola.
  2. Rada Pedagogiczna.
  3. Rada Rodziców.

§ 8.
Dyrektor Przedszkola.

  1. Dyrektor Przedszkola jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w Przedszkolu nauczycieli, specjalistów i pracowników obsługi i administracji.
  2. Dyrektor Przedszkola w wykonywaniu swoich zadań współpracuje z radą pedagogiczną i rodzicami.
  3. W przypadku nieobecności dyrektora Przedszkola zastępuje go inny nauczyciel tej placówki, wyznaczony przez organ prowadzący.
  4. Dyrektor Przedszkola ponosi odpowiedzialność za właściwe prowadzenie i przechowywanie dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz za wydawanie przez przedszkole dokumentów zgodnych z posiadaną dokumentacją.
     
    Do kompetencji Dyrektora przedszkola należy:
  1. Kierowanie bieżącą działalnością Przedszkola, reprezentowanie go na zewnątrz.
  2. Sprawowanie nadzoru pedagogicznego.
  3. Sprawowanie opieki nad dziećmi oraz stwarzanie warunków harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne, mające miejsce w bezpiecznych, higienicznych warunkach pobytu w Przedszkolu, w czasie zajęć organizowanych przez Przedszkole poza obiektem do niego należącym.
  4. Realizowanie uchwał rady pedagogicznej, podjętych w ramach jej kompetencji stanowiących.
  5. Organizowanie administracyjnej, finansowej i gospodarczej obsługi Przedszkola.
  6. Współdziałanie ze szkołami wyższymi oraz zakładami kształcenia
    nauczycieli w organizacji praktyk pedagogicznych.
  7. Zatrudniania i zwalniania nauczycieli, specjalistów oraz innych pracowników placówki.
  8.  Przyznawanie nagród oraz wymierzanie kar porządkowych nauczycielom, specjalistom i innym pracownikom placówki.
  9.  Występowanie z wnioskami, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej
    w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz pozostałych pracowników Przedszkola.
  10. Stworzenie wszystkim dzieciom przyjętym do Przedszkola optymalnych warunków do rozwoju.
  11. Organizowanie warunków dla prawidłowej realizacji Konwencji o Prawach Dziecka.
  12. Sprawowanie nadzoru pedagogicznego poprzez wykonanie następujących zadań:
  1. opracowanie na każdy rok szkolny planu nadzoru pedagogicznego
    i przedstawienie go radzie pedagogicznej i radzie rodziców w terminie do dnia 15 września roku szkolnego;
  1.  uwzględnienie w planie nadzoru pedagogicznego wytycznych z planu nadzoru Mazowieckiego Kuratora Oświaty oraz wyników ewaluacji wewnętrznej z poprzedniego roku;
  2.  umieszczenie w planie nadzoru pedagogicznego dyrektora:
    –  zakresu, szczegółowej tematyki i organizacji planowanych badań ewaluacyjnych w obszarach wymagań;
    –  obserwacji zajęć;
    –  tematyki szkoleń nauczycieli;
    – innych informacji, uznanych przez dyrektora Przedszkola za istotne;
  3. przedstawienie radzie pedagogicznej i radzie rodziców, przed zakończeniem każdego roku szkolnego, informacji o realizacji  planu nadzoru, zawierającej:
    – wnioski ze sprawowania nadzoru pedagogicznego, a w szczególności: wnioski z analizy poziomu osiągnięć edukacyjnych wychowanków,
    – ocenę sytuacji wychowawczej oraz stanu opieki nad wychowankami,
    – podjęte działania wynikające ze sprawowania nadzoru pedagogicznego wraz z informacją o ich skutkach,
  4.  wspomaganie nauczycieli w osiąganiu wysokiej jakości pracy oraz inspirowanie ich do podejmowania innowacji pedagogicznych;
  5.  zapewnienie odpowiednich warunków kadrowych i organizacyjnych do rozpoczęcia planowanych działań innowacyjnych;
  6. przekazanie kuratorowi oświaty i organowi prowadzącemu przedszkole, w terminie do dnia 31 marca roku poprzedzającego rok szkolny, w którym jest planowane rozpoczęcie innowacji; ewentualnych uchwał rady pedagogicznej w sprawie wprowadzenia innowacji;
  7.  wspomaganie rozwoju zawodowego nauczycieli, w szczególności przez organizowanie szkoleń, narad i konferencji oraz współpracę z placówkami doskonalenia nauczycieli;
  8.  gromadzenie informacji o pracy nauczycieli w celu dokonania oceny ich pracy, zgodnie z odrębnymi przepisami.
  1. Powiadamianie dyrektora szkoły, w obwodzie której dziecko, uczęszczające do Przedszkola mieszka, o spełnianiu przez dziecko rocznego przygotowania przedszkolnego w tym przedszkolu.
  2. Przygotowanie arkusza organizacji Przedszkola i przedstawienie
    go do zatwierdzenia organowi prowadzącemu.
  3. Ustalenie ramowego rozkładu dnia pracy wychowawczo – dydaktycznej
    i opiekuńczej.
  4. Przewodniczenie radzie pedagogicznej i realizacja jej uchwał.
  5. Dysponowanie środkami finansowymi Przedszkola i ponoszenie odpowiedzialności za ich prawidłowe wykorzystanie.
  6. Współpraca z radą pedagogiczną, radą rodziców, z rodzicami, organem prowadzącym oraz instytucjami nadzorującymi i kontrolującymi.
  7. Zapewnienie pracownikom właściwych warunków pracy zgodnie z przepisami Kodeksu Pracy, bhp i p.poż.
  8. Prowadzenie dokumentacji kancelaryjno – archiwalnej i finansowej zgodnie z obowiązującymi przepisami.
  9. Ustalanie planu urlopów.
  10. Administrowanie zakładowym funduszem świadczeń socjalnych, zgodnie
    z ustalonym regulaminem.
  11. Dyrektor Przedszkola ponosi odpowiedzialność za właściwe prowadzenie i przechowywanie dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz za wydawanie przez Przedszkole dokumentów zgodnych z posiadaną dokumentacją.
  12. Wykonywanie innych zadań wynikających z przepisów szczególnych.

§ 9.
Rada pedagogiczna.

  1. Jest organem kolegialnym Przedszkola w zakresie realizacji jego statutowych zadań dotyczących kształcenia, wychowania i opieki.
  2. W skład rady pedagogicznej wchodzą wszyscy nauczyciele pracujący
     w Przedszkolu.
  3. Przewodniczącym rady pedagogicznej jest dyrektor Przedszkola.
  4. Zebrania rady pedagogicznej są organizowane przed rozpoczęciem roku szkolnego, po zakończeniu rocznych zajęć oraz w miarę bieżących potrzeb.
  5. Zebrania mogą być organizowane na wniosek organu sprawującego nadzór pedagogiczny, organu prowadzącego placówkę, z inicjatywy przewodniczącego rady albo co najmniej 1/3 członków rady pedagogicznej.
  6. Przewodniczący prowadzi i przygotowuje zebrania rady pedagogicznej oraz jest odpowiedzialny za zawiadomienie wszystkich jej członków o terminie i porządku zebrania, zgodnie z regulaminem rady.
  7. W zebraniach rady pedagogicznej mogą brać udział, z głosem doradczym, osoby zapraszane przez jej przewodniczącego, za zgodą lub na wniosek rady.
  8. Osoby biorące udział w zebraniu rady pedagogicznej są obowiązane do nieujawniania spraw poruszanych na zebraniu, które mogą naruszać dobra osobiste wychowanków lub ich rodziców, a także nauczycieli i innych pracowników placówki.
  9. Rada pedagogiczna może wnioskować o odwołanie osób zajmujących
    stanowiska kierownicze w Przedszkolu.
  10. W przypadku określonym w ust. 9 organ uprawniony do odwołania  jest obowiązany przeprowadzić postępowanie wyjaśniające i powiadomić o jego wyniku radę pedagogiczną w ciągu 14 dni od otrzymania wniosku.
  11. Rada Pedagogiczna występuje z odwołaniem od decyzji kuratora oświaty
    w sprawie uchylenia Statutu lub niektórych jego postanowień.
  12. Uchwały rady pedagogicznej podejmowane są zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej połowy liczby jej członków.
  13. Nauczycieli obowiązuje zachowanie tajemnicy służbowej dotyczącej 
    uchwał, wniosków i spostrzeżeń z posiedzenia rady. Informacje dotyczące 
    bezpośrednio dziecka mogą być udzielane tylko rodzicom lub prawnym 
    opiekunom dziecka.
  14. Dyrektor może wstrzymać wykonanie uchwały rady pedagogicznej jeśli jest ona niezgodna z prawem i niezwłocznie powiadamia o tym organ prowadzący Przedszkole i sprawujący nadzór pedagogiczny.
  15. Organ sprawujący nadzór pedagogiczny uchyla uchwałę w razie stwierdzenia jej niezgodności z przepisami prawa po zasięgnięciu opinii organu prowadzącego placówkę. Rozstrzygnięcie organu sprawującego nadzór pedagogiczny jest ostateczne.
  16. Rada pedagogiczna ustala regulamin swojej działalności.
  17. Zebrania rady pedagogicznej są protokołowane.
     
    Do kompetencji stanowiących rady pedagogicznej należy w szczególności:
  1. Przygotowanie projektu statutu Przedszkola oraz przedstawienie propozycji jego zmian.
  2. Uchwalenie statutu Przedszkola.
  3. Opracowanie programu rozwoju Przedszkola.
  4. Zatwierdzanie planów pracy Przedszkola.
  5. Podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych w Przedszkolu.
  6. Ustalenie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli Przedszkola.
  7. Uchwalenie regulaminu pracy rady pedagogicznej.
  8. Ustalenie tygodniowego rozkładu zajęć w grupach.
     
    Rada pedagogiczna opiniuje:
  1. Przedszkolny zestaw programów wychowania przedszkolnego.
  2. Powierzenie stanowiska dyrektora kandydatowi ustalonemu przez organ prowadzący Przedszkole.
  3. Przedłużenie powierzenia stanowiska dotychczasowemu dyrektorowi.
  4. Arkusz organizacji pracy Przedszkola.
  5. Projekt planu finansowego Przedszkola.
  6. Wnioski dyrektora o przyznanie odznaczeń, nagród i wyróżnień dla
    nauczycieli.
  7. Propozycje dyrektora Przedszkola w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć  w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktyczno-wychowawczych i opiekuńczych.

§ 1O.
Rada rodziców.

  1. W Przedszkolu działa organ społeczny – rada rodziców, który stanowi
    reprezentację rodziców dzieci uczęszczających do Przedszkola.
  2. Zasady tworzenia rady rodziców uchwala ogół rodziców dzieci uczęszczających do Przedszkola.
  3. Rada rodziców funkcjonuje w oparciu o uchwalony przez siebie regulamin, który nie może być sprzeczny ze Statutem Przedszkola.
  4. Członkowie rady rodziców wybierani są co roku podczas zebrań ogółu rodziców, przynajmniej po jednym przedstawicielu rodziców z każdej grupy.
  5. Wybory do nowej rady rodziców powinny być przeprowadzone do dnia 31września danego roku szkolnego. Dotychczasowa rada rodziców wykonuje zadania do czasu wyboru nowej rady (możliwa jest dłuższa kadencja poszczególnych członków rady rodziców).
  6. Uchwały zebrań ogółu rodziców podejmowane są zwykłą większością głosów, w głosowaniu jawnym, w obecności co najmniej połowy rodziców.
  7. Zebranie rodziców zwołuje dyrektor Przedszkola, zawiadamiając rodziców o miejscu i terminie, w sposób zwyczajowo przyjęty w Przedszkolu.
  8. Zebranie rodziców może zwołać także rada rodziców, odrębnie zawiadamiając o tym dyrektora Przedszkola.
  9. Rada rodziców może występować do rady pedagogicznej z wnioskami i opiniami dotyczącymi wszystkich spraw Przedszkola, a w szczególności opiniuje zestaw programów wychowania przedszkolnego wybranych przez Radę Pedagogiczną do realizacji w danym roku szkolnym.
  10. W celu wspierania statutowej działalności Przedszkola rada rodziców może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł.
  11. Zasady wydatkowania funduszy określa regulamin działalności rady rodziców. W miarę możliwości dyrektor Przedszkola udziela pomocy w obsłudze finansowej funduszu.
  12. Rada rodziców uprawniona jest do wyrażania i przekazywania organowi sprawującemu nadzór pedagogiczny i organowi prowadzącemu opinii
    na temat pracy Przedszkola.
  13. Dyrektor zapewnia radzie rodziców organizacyjne warunki działania oraz współpracuje z radą rodziców osobiście lub przez wyznaczonego nauczyciela.

§ 11.

  1. Szczegółowe warunki współdziałania organów Przedszkola:
  1. organy Przedszkola współdziałają ze sobą w celu stworzenia jak najlepszych warunków rozwoju dzieci i podnoszenia jakości pracy Przedszkola;
  2. koordynatorem współdziałania poszczególnych organów Przedszkola jest dyrektor Przedszkola, który zapewnia każdemu z organów możliwość swobodnego działania i podejmowania decyzji w ramach swoich kompetencji i umożliwia bieżącą wymianę informacji;
  3. każdy organ Przedszkola planuje swoją działalność na rok szkolny;
  4. organy przedszkola zapewniają bieżącą informację pomiędzy sobą poprzez:
  • organizowanie wspólnych posiedzeń,
  • wzajemne zapraszanie przedstawicieli poszczególnych organów na spotkania,
  • planowanie i podejmowanie wspólnych działań.
  1. Wszelkie spory między organami Przedszkola rozstrzyga dyrektor Przedszkola, uwzględniając zakresy kompetencji tych organów.

W przypadku sporu pomiędzy radą pedagogiczną, a radą rodziców:

  1. prowadzenie mediacji w sprawie spornej i podejmowanie ostatecznych
    decyzji należy do dyrektora Przedszkola;
  2. przed rozstrzygnięciem sporu dyrektor jest zobowiązany zapoznać się ze stanowiskiem każdej ze stron, zachowując bezstronność w ocenie tych stanowisk;
  3. dyrektor Przedszkola podejmuje działanie na pisemny wniosek któregoś
    z organów – strony sporu;
  4. o swoim rozstrzygnięciu wraz z uzasadnieniem dyrektor informuje na piśmie zainteresowanych w ciągu 14 dni od złożenia informacji o sporze.
     
         W przypadku sporu między organami Przedszkola, w którym stroną jest dyrektor, powoływany jest zespół mediacyjny:
  5. w skład zespołu mediacyjnego wchodzi po jednym przedstawicielu organów Przedszkola, z tym, że dyrektor Przedszkola wyznacza swojego przedstawiciela do pracy w zespole;
  6. zespół mediacyjny w pierwszej kolejności powinien prowadzić postępowanie mediacyjne,  a w przypadku niemożności rozwiązania sporu, podejmuje decyzję w drodze głosowania;
  7. strony sporu są zobowiązane przyjąć rozstrzygnięcie zespołu mediacyjnego jako rozwiązanie ostateczne.
  8. Każdej ze stron przysługuje wniesienie zażalenia do organu prowadzącego.

ROZDZIAŁ IV

ORGANIZACJA   PRZEDSZKOLA

§ 12.

  1. Przedszkole prowadzi wychowanie przedszkolne w wieku 3 – 7 lat.
  1. Liczba miejsc organizacyjnych w Przedszkolu wynosi 58.
  2. Przedszkole prowadzi trzy odziały zbliżone wiekowo.
  3. Liczba dzieci w oddziale nie może przekraczać 25.
  4. Dyrektor Przedszkola powierza każdy oddział przedszkolny opiece jednego lub dwóch nauczycieli.
  5. Liczbę nauczycieli co roku zatwierdza organ prowadzący.
  6. W oddziale dzieci 3 – letnich zatrudniona jest dodatkowo pomoc wychowawcza.
  7. W Przedszkolu dodatkowo zatrudnieni są specjaliści, którzy prowadzą prace indywidualną z dziećmi oraz ich rodzicami lub pracę w poszczególnych oddziałach.
  8. Podstawę organizacji pracy Przedszkola stanowią:
    1. program wychowania przedszkolnego;
    2. roczny plan pracy;
    3. arkusz organizacji Przedszkola, zatwierdzany przez organ prowadzący;
    4. ramowy rozkład dnia;
    5. organizacja zajęć dodatkowych.
  9. Szczegółową organizację wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji Przedszkola, opracowany przez dyrektora najpóźniej do 30 maja.
  10. Arkusz organizacji Przedszkola zaopiniowany jest przez radę pedagogiczną
    i zatwierdzany przez organ prowadzący.
  11. W arkuszu organizacji Przedszkola zamieszcza się w szczególności:
  1. liczbę dzieci i czas pracy poszczególnych oddziałów;
  2. liczbę pracowników łącznie z liczbą stanowisk kierowniczych;
  3. ogólną liczbę godzin finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący;
  4. czas pracy Przedszkola przeznaczony na realizację podstawy programowej wychowania przedszkolnego w danym roku szkolnym.

§ 13.

Czas pracy Przedszkola.

  1. Przedszkole prowadzi działalność cały rok z wyjątkiem przerw ustalonych przez organ prowadzący.
  2. Czas pracy Przedszkola wynosi 10 godzin dziennie, w tym 5 godzin przeznaczonych na realizację podstawy programowej.
  3. Przedszkole pracuje w godzinach od 700 do 1700, w dni robocze od poniedziałku do piątku.
  4. Ramowy rozkład dnia ustalany jest przez dyrektora Przedszkola na wniosek rady pedagogicznej na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacji,
    z uwzględnieniem wymagań zdrowotnych, higienicznych i dostosowania
    do założeń programowych oraz oczekiwań rodziców.
  5. Przedszkole jest nieczynne:
  1. w soboty i niedziele, z wyjątkiem dni, w których organizowane są imprezy środowiskowe;
  2. we wszystkie święta państwowe ustawowo wolne od pracy;
  3. podczas letniej przerwy wakacyjnej z wyjątkiem pełnienia dyżuru, zgodnie z  ustaleniami organu prowadzącego.
  1. Przerwa wakacyjna ustalana jest przez organ prowadzący na wniosek dyrektora i rady pedagogicznej.
  2. Informację o terminach przerw w pracy przedszkola, o których mowa w ust. 1, dziennych rozkładach dnia i czasie przeznaczonym na realizację podstawy programowej umieszcza się na tablicy ogłoszeń i na stronie internetowej Przedszkola.
  3. O zamknięciu Przedszkola w jakikolwiek inny dzień uzgodniony z organem prowadzącym rodzice zostaną powiadomieni odpowiednio wcześniej.
  4. Dyrektor może podjąć decyzję o prowadzeniu zajęć opiekuńczych
    lub dydaktyczno – wychowawczych w grupach między – oddziałowych.
  5. Grupa między – oddziałowa jest tworzona na okres roku szkolnego
    w godzinach 7:00 – 8:00 i 16:00 – 17:00 w celu zapewnienia opieki nad dziećmi przyprowadzanymi wcześnie rano i późno odbieranymi
    z przedszkola.
  6. Nauczyciel rozpoczynający pracę o godz. 7:00 przyjmuje wszystkie dzieci do momentu otwarcia pozostałych oddziałów.
  7. Od godz. 16:00 nauczyciele przejmują dzieci zgodnie z planem pracy poszczególnych oddziałów, do momentu zamknięcia przedszkola.
  8. Liczba dzieci w grupie między – oddziałowej nie może przekraczać 25.
  9. W okresach niskiej frekwencji dzieci dyrektor Przedszkola może zlecić łączenie oddziałów z zachowaniem liczebności w grupie.
  10. Wycieczki i inne formy zajęć organizowane poza terenem przedszkola mogą odbywać się w grupach o strukturze międzyoddziałowej, zgodnie z Regulaminem Organizacji Wycieczek.

 § 14.

Sposób sprawowania opieki nad dziećmi.

Przedszkole sprawuje opiekę nad dziećmi dostosowując metody i sposoby oddziaływań do wieku dziecka i jego możliwości rozwojowych, potrzeb środowiskowych z uwzględnieniem istniejących warunków lokalowych w szczególności:

  1. zapewnia bezpośrednią i stałą opiekę na dziećmi w czasie pobytu w przedszkolu, oraz w trakcie zajęć na terenie przedszkolnym i poza terenem przedszkola;
  2. zapewnia dzieciom pełne poczucie bezpieczeństwa, zarówno pod względem fizycznym jak i psychicznym, oraz wspomaga rozwój dziecka w przyjaznym i zdrowym środowisku;
  3. stosuje w swoich działaniach obowiązujące przepisy bhp i ppoż.

§ 15.
Planowanie i prowadzenie pracy dydaktyczno – wychowawczej.

  1. Praca dydaktyczno – wychowawcza i opiekuńcza prowadzona jest w oparciu
    o podstawę programową oraz dopuszczonych do użytku przez dyrektora Przedszkola programów wychowania przedszkolnego.
  2. W Przedszkolu, wyboru programu wychowania przedszkolnego, z pośród programów wpisanych do wykazu MEN, dokonuje nauczyciel, któremu powierzono opiekę nad danym oddziałem.
  3. Nauczyciel ma prawo do opracowania własnego programu, zarówno dydaktycznego, jak i wychowawczego. Warunki i tryb dopuszczenia programu określają odrębne przepisy.
  4. Szczegółowe zadania Przedszkola i sposób ich realizacji ustalany jest w koncepcji pracy placówki, programie rozwoju placówki, rocznym planie pracy przedszkola oraz w planach pracy poszczególnych oddziałów przedszkolnych.
  5. Realizacja podstawy programowej odbywa się w godzinach: 900 – 1400. Na realizację podstawy programowej przeznacza się nie mniej niż 5 godzin dziennie, przy czym:
  • co najmniej 1/5 czasu przeznaczona jest na swobodną zabawę dzieci, z niewielkim udziałem nauczyciela;
  • co najmniej 1/5 czasu (a w przypadku dzieci młodszych -1/4 czasu) dzieci spędzają w ogrodzie przedszkolnym (organizowane są tu gry i zabawy ruchowe, zajęcia sportowe, obserwacje przyrodnicze, prace gospodarcze, porządkowe i ogrodnicze itd.);
  • co najmniej1/5 czasu  (w przypadku młodszych dzieci – nie więcej niż 1/5 czasu) przeznaczona jest na realizację różnego typu zajęć dydaktycznych, według programu wychowania przedszkolnego;
  • pozostały czas przeznacza się, odpowiednio do potrzeb na realizację:
    – dowolnie wybranych przez nauczyciela czynności (opiekuńcze, samoobsługowe, organizacyjne);
    –   pomocy psychologiczno – pedagogicznej;
    –   zajęć rewalidacyjnych dla dzieci niepełnosprawnych.
  1. Czas trwania zajęć dydaktyczno-wychowawczych z dziećmi powinien być dostosowany do możliwości rozwojowych dzieci i wynosi od 15 do 30
    minut.
  2. Po realizacji podstawy programowej, Przedszkole uwzględniając potrzeby i możliwości rozwojowe dzieci, organizuje zajęcia dodatkowe, zatrudniając nauczycieli ze specjalnym przygotowaniem pedagogicznym. Zajęcia finansowane są przez Gminę Ożarów Mazowiecki.
  3. Sposób dokumentowania zajęć prowadzonych w Przedszkolu określają odrębne przepisy.
  4. Do realizacji celów statutowych Przedszkole posiada:
  1. trzy sale zajęć;
  2. pomieszczenia administracyjno-gospodarcze;
  3. kuchnię;
  4. szatnię dla dzieci;
  5. ogród przedszkolny z placem zabaw wyposażonym w urządzenia dostosowane do wieku dzieci.
  1. Dzieci mają możliwość codziennego korzystania z bezpiecznego placu zabaw w  ogrodzie przedszkolnym, podzielonym  na dwie części.
  2. Przy sprzyjających warunkach atmosferycznych organizowany jest jak najdłuższy pobyt dzieci w ogrodzie.
  3. Przedszkole może organizować dla wychowanków różnorodne formy krajoznawstwa i turystyki. Organizację i program wycieczek oraz imprez dostosowuje się do wieku, zainteresowań i potrzeb dzieci, ich stanu zdrowia oraz sprawności fizycznej.
     

§ 16.

Zasady przyprowadzania i odbierania dzieci z przedszkola.

    1. Dzieci mogą być przyprowadzane do Przedszkola od godziny 7:00 do 8:30 lub      w każdym innym czasie pracy placówki po wcześniejszym zgłoszeniu osobiście lub telefonicznie.
    2. Przedszkole nie ponosi odpowiedzialności za życie, zdrowie
      i bezpieczeństwo dziecka pozostawionego przez rodziców przed furtką, wejściem do przedszkola, w szatni, przed zamkniętymi drzwiami wejściowymi, na placu zabaw lub posesji przedszkolnej.
    3. Do Przedszkola nie powinno przyprowadzać się dzieci przeziębionych, zakatarzonych, wymiotujących i z objawami innych chorób.
    4. Na czas zajęć w budynku Przedszkola, wejście do Przedszkola jest zamykane na klucz, by uniemożliwić wejście osobom niepożądanym.
    5. Dzieci powinny być przyprowadzane i odbierane z Przedszkola osobiście przez rodziców (prawnych opiekunów), bądź inne osoby pełnoletnie upoważnione przez nich na piśmie.
    6. Pisemne upoważnienie osoby wskazanej przez rodziców (prawnych opiekunów) powinno zawierać imię i nazwisko, stopień pokrewieństwa oraz numer i serię dowodu osobistego.
    7. Rodzic ma prawo dokonać zmian w oświadczeniu o upoważnieniu (skreślić wskazaną osobę, dopisać nową) w każdym czasie trwania roku szkolnego.
    8. Dziecko może być odebrane przez osobę upoważnioną tylko za okazaniem dowodu tożsamości.
    9. Dzieci odbierane są z przedszkola do godziny 17.00.
    10.  Rodzice (prawni opiekunowie) przejmują odpowiedzialność prawną
      za bezpieczeństwo dziecka odbieranego z Przedszkola.
    11. Przedszkole może odmówić wydania dziecka w przypadku, gdy istnieje podejrzenie, iż osoba zamierzająca odebrać dziecko nie będzie w stanie zapewnić dziecku bezpieczeństwa (osoba pod wpływem alkoholu, środków odurzających).
    12. O wypadku każdej odmowy wydania dziecka nauczyciel niezwłocznie informuje dyrektora Przedszkola. Dyrektor podejmuje działania przewidziane prawem.
    13. W wypadku, gdy dziecko nie zostanie odebrane do godziny 17:00, nauczyciel zobowiązany jest powiadomić telefonicznie rodziców
      o zaistniałym fakcie.
    14. Gdy pod wskazanym numerem telefonu nie można uzyskać informacji
      o miejscu pobytu rodziców, nauczyciel oczekuje z dzieckiem w placówce przedszkolnej do 18:00. Po upływie tego czasu nauczyciel powiadamia najbliższy komisariat policji o niemożności skontaktowania się z rodzicami (Komisariat Policji w Ożarowie Mazowieckim).
    15. Prośba jednego z rodziców dotycząca nie odbierania dziecka przez drugiego rodzica musi być poświadczona przez prawomocny wyrok lub orzeczenie sądowe.

§ 17.

Zasady organizacji rekrutacji.

  1. Do Przedszkola uczęszczają dzieci w wieku od 3 do 7 lat.
  2. W przypadku dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, wychowaniem przedszkolnym może być objęte dziecko w wieku powyżej 7 lat. Może ono uczęszczać do przedszkola, nie dłużej jednak, niż do końca roku szkolnego, w tym roku kalendarzowym, w którym kończy 9 lat.
  3. W szczególnie uzasadnionych przypadkach dyrektor Przedszkola może przyjąć do Przedszkola dziecko, które ukończyło 2,5 roku. W szczególności
    mając na uwadze:
  1. sytuację rodzinną dziecka:
  • dziecko z rodziny patologicznej,
  • śmierć rodzica,
  • porzucenie dziecka przez matkę;
  1. sytuację prawną dziecka:
  • dziecko adoptowane,
  • dziecko z rodziny zastępczej;
  1. sytuację materialną dziecka:
  • matka jest zmuszona podjąć pracę,
  1. szybki, intensywny rozwój dziecka, które już dorosło do przedszkola i czuje potrzebę kontaktu z dziećmi.
  1. Przedszkole przeprowadza rekrutację w oparciu o zasadę powszechnej
    dostępności.
  2. Terminy i zasady przyjęcia dzieci do przedszkola określają „Zasady rekrutacji do przedszkoli publicznych na terenie gminy Ożarów Mazowiecki”.

ROZDZIAŁ V
ZAKRES ZADAŃ NAUCZYCIELI ORAZ INNYCH PRACOWNIKÓW PRZEDSZKOLA
§ 18.

  1. W Przedszkolu zatrudnieni są nauczyciele z przygotowaniem pedagogicznym do pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym oraz pracownicy administracji i obsługi.
  2. Nauczyciel przedszkola prowadzi pracę dydaktyczno-wychowawczą i opiekuńczą zgodnie z obowiązującymi programami nauczania, odpowiada za jakość i wyniki tej pracy oraz bezpieczeństwo powierzonych jego opiece dzieci.
  3. Do zakresu zadań nauczycieli należy :
  1. odpowiedzialność za życie, zdrowie i bezpieczeństwo dzieci podczas pobytu w przedszkolu i poza jego terenem w czasie wycieczek i spacerów, itp.;
  2. przebywanie z dziećmi w trakcie zajęć dydaktycznych;
  3. dbałość o pomoce dydaktyczne i sprzęt przedszkola;
  4. zapewnienie higienicznych warunków pracy;
  5. wspieranie rozwoju psychofizycznego dziecka, jego zdolności i zainteresowań;
  6. wybór programu wychowania przedszkolnego, oraz planowanie i prowadzenie pracy dydaktyczno-wychowawczej zgodnie z obowiązującym programem;
  7.  prowadzenie obserwacji pedagogicznych mających na celu poznanie
    i zabezpieczenie potrzeb rozwojowych dzieci oraz dokumentowanie tych obserwacji;
  8. prowadzenie analizy gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole
    (diagnoza przedszkolna) w roku poprzedzającym rozpoczęcie przez dziecko nauki w klasie I szkoły podstawowej; 
  9. stosowanie twórczych i nowoczesnych metod nauczania i wychowania;
  10. współpraca ze specjalistami świadczącymi kwalifikowaną pomoc psychologiczno-pedagogiczną, zdrowotną itp.;
  11. planowanie własnego rozwoju zawodowego – systematyczne podnoszenie swoich kwalifikacji zawodowych przez aktywne uczestnictwo w różnych formach doskonalenia zawodowego;
  12. eliminowanie przyczyn niepowodzeń dzieci;
  13. współdziałanie z rodzicami (prawnymi opiekunami) w sprawach wychowania i nauczania dzieci z uwzględnieniem prawa rodziców (prawnych opiekunów) do znajomości zadań wynikających w szczególności z programu wychowania przedszkolnego, realizowanego w danym oddziale i uzyskiwania informacji dotyczących dziecka, jego zachowania i rozwoju;
  14. prowadzenie dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej zgodnie z obowiązującymi przepisami;
  15. realizacja zaleceń dyrektora i osób kontrolujących;
  16. czynny udział w pracach rady pedagogicznej, realizacja jej postanowień
    i uchwał;
  17. inicjowanie i organizowanie imprez o charakterze dydaktycznym, wychowawczym, kulturalnym lub rekreacyjno – sportowym;
  18. realizacja wszystkich innych zadań zleconych przez dyrektora placówki, wynikających z bieżącej działalności Przedszkola.
  1. Nauczyciel ma prawo do korzystania w swojej pracy z pomocy merytorycznej i metodycznej ze strony dyrektora, rady pedagogicznej, wyspecjalizowanych placówek i instytucji naukowo-oświatowych.
     
    § 19.

1. W przedszkolu zatrudnieni są nauczyciele zajęć specjalistycznych.

2. Przedszkole zatrudnia logopedę.

3. Zakres obowiązków logopedy obejmuje:

  1. logopedyczną opiekę nad wszystkimi dziećmi przedszkolnymi;
  2. prowadzenie systematycznych ćwiczeń logopedycznych z dziećmi;
  3. stały kontakt z rodzicami dzieci wymagających ćwiczeń logopedycznych do pracy w domu, w celu zminimalizowania zaburzeń rozwojowych w zakresie mowy dziecka;     
  4. współpraca z zatrudnionymi nauczycielami i psychologiem;
  5. ustalanie indywidualnych programów terapeutycznych dostosowanych do możliwości psychofizycznych dziecka;
  6. prowadzenie odpowiedniej dokumentacji zgodnie z obowiązującymi       
  7. przepisami;
  8. udział w posiedzeniach rad pedagogicznych oraz  zebraniach z rodzicami.

4. Przedszkole zatrudnia psychologa.  

5. Zakres obowiązków psychologa:

  1. prowadzenie badań dotyczących dzieci i diagnozowanie sytuacji wychowawczych w celu wspierania rozwoju dziecka;
  2. organizowanie i prowadzenie różnych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla dzieci, rodziców i nauczycieli;
  3. minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych, zapobieganie zaburzeniom zachowania oraz inicjowanie różnych form pomocy wychowawczej w środowisku przedszkolnym i poza przedszkolnym dziecka;
  4. przygotowanie indywidualnych programów terapeutycznych, prowadzenie zajęć terapeutycznych;
  5. współpraca z rodzicami, prowadzenie doradztwa psychologicznego dla rodziców;
  6. wspomaganie nauczycieli w działaniach stymulujących wszechstronny rozwój dziecka;
  7. współpracowanie z logopedą;
  8. prowadzenie dokumentacji zgodnie z obowiązującymi przepisami.
  1. Przedszkole zatrudnia nauczyciela religii:
  1. katecheta zatrudniony jest na podstawie imiennego pisemnego skierowania do przedszkola wydanego przez właściwego biskupa diecezjalnego Kościoła  Katolickiego;
  2. nauczanie religii odbywa się na podstawie programów opracowanych
    i zatwierdzonych przez właściwe władze Kościoła i przedstawionych Ministrowi Edukacji Narodowej do wiadomości;
  3. nauczyciela religii zatrudnia się zgodnie z Kartą Nauczyciela;
  4. do wizytowania zajęć religii upoważnieni są odpowiednio wizytatorzy wyznaczeni przez biskupów diecezjalnych Kościoła Katolickiego, a także dyrektor przedszkola w formie monitoringu pracy nauczyciela- katechety;
  5. na zajęcia religii uczęszczają te dzieci, których rodzice wyrazili pisemną zgodę;
  6. dzieciom, które nie uczęszczają na zajęcia religii przedszkole zapewnia w tym czasie opiekę.
  7. Przedszkole zatrudnia nauczyciela języka obcego nowożytnego. 
    Zakres obowiązków nauczyciela obejmuje przygotowanie dzieci do posługiwania się językiem obcym nowożytnym, poprzez różnorodne działania realizowane w ramach programu wychowania przedszkolnego.

§ 20.

  1. W Przedszkolu zatrudnieni są pracownicy administracji i obsługi.
  2.  Zakresem czynności pracowników administracji i obsługi jest zapewnienie sprawnego działania przedszkola w ramach jego zadań statutowych i jako instytucji publicznej.
  3. Pracownicy administracji i obsługi współpracują z nauczycielami w zakresie opieki i wychowania dzieci.
  4. Szczegółowy zakres obowiązków tych pracowników ustala dyrektor Przedszkola.
  5. Stosunek pracy pracowników administracji i obsługi regulują odrębne przepisy.

§ 21.

1. Wszyscy pracownicy Przedszkola zobowiązani są do:

a) zapewnienia dzieciom jak najlepszych, bezpiecznych warunków pobytu
    w przedszkolu;

b) przestrzegania przepisów bhp i ppoż.;

c) dbania o estetykę i kulturę w miejscu pracy;

d) przestrzegania zasad współżycia społecznego;

e) przestrzegania ustalonego czasu pracy i wykorzystywanie go w sposób jak najbardziej efektywny;

f) sumiennego i starannego wykonywania poleceń przełożonego;

g) dbania o mienie przedszkolne oraz chronienie informacji, których ujawnienie może narazić przedszkole lub konkretne osoby na szkody materialne lub moralne;

h) dochowania tajemnicy ustawowo chronionej;

i) godnego reprezentowania przedszkola na zewnątrz;

j) stałego podnoszenia umiejętności i kwalifikacji zawodowych;

k) terminowego wykonywania badań okresowych i profilaktycznych zgodnie z przepisami.

ROZDZIAŁ VI

ZASADY ODPŁATNOŚCI ZA PRZEDSZKOLE

§ 22.

  1. Zakres usług świadczonych przez Przedszkole w ramach podstawy programowej, określonych przez Ministra Edukacji Narodowej jest bezpłatny.
  2. Wysokość opłaty za pobyt dziecka w przedszkolu ponad czas przeznaczony na realizację podstawy programowej wychowania przedszkolnego reguluje Uchwała Rady Miejskiej w Ożarowie Mazowieckim.
  3. Rodzice dzieci sześcioletnich, odbywających w przedszkolu roczne przygotowanie przedszkolne nie pokrywają kosztów świadczeń przekraczających zakres podstawy programowej.
  4. Przedszkole zapewnia odpłatne wyżywienie dla dzieci.
  5. Dzienna stawka żywieniowa w Przedszkolu ustalona jest na podstawie aktualnych cen artykułów spożywczych, z uwzględnieniem norm żywieniowych dla dzieci (szczegółowe zasady określa regulamin wyżywienia).
  6. Przedszkole zapewnia możliwość korzystania z trzech posiłków dziennie.
  7. Opłaty za przedszkole wnosi się w okresach miesięcznych w terminie do 10 każdego miesiąca, którego dotyczy.
  8. Wysokość opłat za wyżywienie określa dyrektor w porozumieniu z rodzicami na pierwszym walnym zebraniu we wrześniu każdego roku szkolnego, lub jeśli zachodzi taka potrzeba w każdym innym terminie roku szkolnego.
  9. W przypadku nieobecności dziecka zwrotowi podlega dzienna stawka żywieniowa za każdy dzień nieobecności. Zwrot nadpłaty następuje w formie odliczenia od należności w następnym miesiącu.
  10. Deklaracje dotyczące pobytu dziecka w Przedszkolu oraz rodzaju spożywania posiłków, a tym samym wysokości wnoszenia opłat, rodzic przedkłada w Karcie Zgłoszenia do Przedszkola. Podejmowanie w trakcie roku szkolnego jakichkolwiek zmian do wcześniejszych deklaracji wymaga wystąpienia rodzica do dyrektora Przedszkola.
  11. Przedszkole może otrzymywać darowizny, które ewidencjonowane są zgodnie z odrębnymi przepisami o gospodarce finansowej w jednostkach budżetowych.

ROZDZIAŁ VII

PRAWA I OBOWIĄZKI DZIECI

§ 23.

  1. Dziecko w przedszkolu ma prawo do:
  1. właściwie zorganizowanego procesu opiekuńczo – wychowawczo -dydaktycznego zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej;
  2. szacunku dla wszystkich jego potrzeb, życzliwego i podmiotowego traktowania;
  3. ochrony przed wszelkimi formami wyrażania przemocy fizycznej bądź psychicznej;
  4. poszanowania jego godności osobistej;
  5. poszanowania własności;
  6. opieki i ochrony;
  7. partnerskiej rozmowy na każdy temat;
  8. akceptacji jego osoby;
  9. indywidualnego procesu rozwoju i własnego tempa rozwoju;
  10. kontaktów z dziećmi i dorosłymi.
  1. Obowiązkiem dziecka jest:
  1. przestrzegania przedszkolnego kodeksu postępowania zgodnego z normami i wartościami współżycia społecznego;
  2. stosowania się do przyjętych wewnątrz oddziałowych umów opracowanych przez dzieci i nauczycieli, dotyczących współdziałania i współżycia w grupie dziecięcej;
  3. poszanowania mienia przedszkolnego;
  4. przestrzegania zasad dotyczących bezpieczeństwa własnego i innych dzieci;
  5. słuchania i reagowania na polecenia nauczyciela;
  6. szanować godność swoją i innych.
  1. Dyrektor w porozumieniu z radą pedagogiczną może podjąć decyzję o skreśleniu dziecka z listy dzieci uczęszczających do Przedszkola w następujących przypadkach:

a) zalegania z odpłatnością za Przedszkole powyżej trzech okresów płatniczych;

b) nieobecności dziecka ponad trzy miesiące i nie zgłoszenie tego faktu do Przedszkola;

c) ze względu na zachowanie dziecka uniemożliwiające zapewnienie jemu lub innym dzieciom bezpieczeństwa i nie podjęcie przez rodziców współpracy z Przedszkolem, zmierzającej do rozwiązania problemu (np. podjęcia terapii).

4. Dziecko odbywające roczne przygotowanie przedszkolne nie może być skreślone z listy dzieci uczęszczających do Przedszkola. 

ROZDZIAŁ VIII

WSPÓŁPRACA Z RODZICAMI

§ 24.

  1. Rodzice mają w szczególności prawo do:
  1. znajomości zamierzeń pracy wychowawczo – dydaktycznej;
  2. rzetelnej informacji o dziecku i jego rozwoju oraz zachowaniu w grupie, a także  stanu jego gotowości szkolnej, aby mogli je w osiąganiu tej gotowości, odpowiednio do potrzeb, wspomagać;
  3. pomocy ze strony Przedszkola w rozwiazywaniu problemów wychowawczych;
  4. wyrażania i przekazywania nauczycielowi oraz dyrektorowi wniosków z obserwacji pracy przedszkola;
  5. wyrażania i przekazywania opinii na temat pracy przedszkola organowi prowadzącemu i nadzorującemu pracę pedagogiczną poprzez swoje przedstawicielstwo – radę rodziców.
  1. Na rodzicach dzieci uczęszczających do Przedszkola spoczywa obowiązek:
  1. udzielania pełnej informacji o sytuacji zdrowotnej dziecka, mającej wpływ na jego bezpieczeństwo i prawidłowe funkcjonowanie w grupie;
  2. udzielania dzieciom 6-letnim regularnego uczęszczania na zajęcia;
  3. uczęszczania w zebraniach ogólnych i oddziałowych;
  4. przestrzeganie niniejszego Statutu;
  5. respektowanie uchwał rady pedagogicznej, podjętych w ramach jej kompetencji;
  6. przyprowadzanie i odbieranie dziecka z Przedszkola przez rodziców lub przez upoważnioną przez rodziców osobę, zapewniającą dziecku pełne bezpieczeństwo, w wyznaczonych godzinach;
  7. informowanie o przyczynach nieobecności dziecka w przedszkolu,
    niezwłoczne zawiadamianie o zatruciach pokarmowych i chorobach zakaźnych;
  8. terminowe uiszczanie odpłatności za pobyt dziecka w przedszkolu;
  9. wspieranie nauczycieli w celu osiągnięcia gotowości szkolnej dziecka.
  1. Rodzice i nauczyciele zobowiązani są współdziałać z sobą w celu skutecznego oddziaływania wychowawczego na dziecko  i określenia drogi jego indywidualnego rozwoju.
  2. Współpraca z rodzicami może przebiegać w następujących formach:
  3. zebrania ogólne rodziców i nauczycieli rozpoczynające rok szkolny organizowane przez Dyrektora Przedszkola;
  4. zebrania oddziałowe organizowane przez nauczycieli, nie rzadziej niż dwa razy w roku szkolnym;
  5. konsultacje i rozmowy indywidualne;
  6. zajęcia otwarte;
  7. okolicznościowe uroczystości, spotkania integracyjne.
     

ROZDZIAŁ XIX

POSTANOWIENIA KOŃCOWE
 
                  § 25.                        

  1. Przedszkole prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.
  2. Zasady gospodarki finansowej i materialnej Przedszkola określają odrębne przepisy.
  3. Podstawowe dokumenty działalności wychowawczej, opiekuńczej w przedszkolu stanowią:
  1. Koncepcja pracy Przedszkola;
  2. Roczny plan pracy Przedszkola;
  3. miesięczne plany pracy w każdym roku szkolnym i dla każdego oddziału;
  4. dziennik zajęć w każdym oddziale;
  5. zeszyty lub arkusze obserwacji i diagnozy;
  6. księga protokołów posiedzeń Rady Pedagogicznej;
  7. dokumentacja nadzoru pedagogicznego dyrektora Przedszkola;
  8. książka kontroli i sprawozdania powizytacyjne.
  1. Przedszkole prowadzi dla każdego oddziału dziennik zajęć przedszkola,
    w którym dokumentuje się przebieg pracy opiekuńczo – wychowawczo-edukacyjnej z dziećmi w danym roku szkolnym.
  2. Do dziennika zajęć przedszkola wpisuje się: nazwiska i imiona dzieci, ich daty i miejsce urodzenia,  miejsce zamieszkania, nazwiska i imiona rodziców i prawnych opiekunów i adresy ich zamieszkania, telefony szybkiego kontaktu, oznaczenie realizowanego programu wychowania przedszkolnego, ramowy rozkład dnia.
  3. W dzienniku odnotowuje się obecność dziecka w przedszkolu.
  4. W dziennik nauczyciel wpisuje przeprowadzone zajęcia dydaktyczno –
    wychowawcze oraz zrealizowane godziny pracy dydaktycznej z dziećmi
    w danym dniu, które potwierdza własnoręcznym podpisem.
  5. Podstawowe dokumenty działalności administracyjno – gospodarczej:
  1. orzeczenie organizacyjne;
  2. zatwierdzony projekt organizacji przedszkola na dany rok szkolny,
  3. akta osobowe nauczycieli i pracowników obsługowych (Biuro Oświaty
    Gminy Ożarów Mazowiecki);
  4. dokumentacja związana z awansem zawodowym nauczycieli;
  5. karty zgłoszeń dzieci do przedszkola;
  6. sprawozdania GUS (Biuro Oświaty Gminy Ożarów Mazowiecki);
  7. dokumentacja związana z odpłatnością;
  8. dokumentacja związana z żywieniem;
  9. dokumentacja komisji socjalnej;
  10. księga inwentarzowa;
  11. inne dokumenty określone instrukcją kancelaryjną lub wprowadzane
    stosownymi wytycznymi odpowiednich organów.

 

§ 26.

  1. Statut obowiązuje w równym stopniu wszystkich członków społeczności przedszkolnej – dzieci, nauczycieli, specjalistów, rodziców, pracowników obsługi i administracji.
  2. Dla zapewnienia znajomości Statutu przez wszystkich zainteresowanych ustala się udostępnienie Statutu zainteresowanym przez dyrektora przedszkola oraz na stronie internetowej Przedszkola.
  3. Regulaminy działalności uchwalone przez organy działające w przedszkolu nie mogą być sprzeczne z postanowieniami niniejszego Statutu.
  4. Zmiany w niniejszym Statucie zatwierdzane są poprzez uchwały rady pedagogicznej.
  5. Powyższy Statut wchodzi w życie z dniem uchwalenia.
  6. Tekst jednolity niniejszego Statutu został uchwalony na posiedzeniu rady pedagogicznej w dniu  22 listopada 2017 r.
  1. Z dniem wejścia w życie niniejszego Statutu traci moc Statut Przedszkola Publicznego w Broniszach z dnia 31 sierpnia 2013 r.
     

Za zgodność z protokołem Rady Pedagogicznej z dnia  22 listopada 2017 r.

 

Podpisy członków rady pedagogicznej                        Dyrektor przedszkola

 

  1. Dagmara de Flassilier                                         Magdalena Węsek
  2. Marzena Konecka
  3. Joanna Lubańska
  4. Edyta Ryczywolska
  5. Małgorzata Stpiczyńska
  6. Lidia Surdy
  7. Zbigniew Wójcik